Сучасну ситуацію в освіті відрізняє те, що, разом із затвердженням гуманістичних цінностей, створенням нових типів і видів освітніх установ, оновленням змісту освіти, визнанням варіативної педагогічної практики і іншими позитивними тенденціями, залишається без достатньої уваги проблема взаємодії сучасної освітньої установи і сім'ї. На мій погляд, розвиток школи завжди пов'язаний з підвищенням активності участі сім'ї в освітньому процесі. Разом з тим, захоплення багатьох шкіл платними освітніми послугами з розрахунку на високооплачуваних батьків або інновації, породжені внутрішньошкільними проблемами в збиток інтересам і здоров'ю дітей і дорослих, тільки збільшують ризик ввімкнення батьків в шкільне життя своїх дітей. Соціально-педагогічні дані свідчать про руйнування традиційного сімейного устрою, зниження життєвого рівня і соціальної захищеності більшості сімей, надмірну зайнятість батьків і, внаслідок цього, підвищення напруженості в сім'ях. Статистика вказує на погіршення стану здоров'я дітей, зростання випадків соціального сиротіння і домашнього насильства. Це все стає стримуючим чинником для розвитку школи.
Сучасна школа в умовах модернізації освіти потребує творчо мислячого вчителя, що володіє сучасними методами і технологіями освіти, прийомами психолого-педагогічної діагностики, способами самостійного конструювання педагогічного процесу, умінням прогнозувати свій кінцевий результат. У зв'язку з цим необхідні нові ефективні форми оцінювання досягнення вчителів.
Відсутність оцінок протягом першого і другого років навчання в початковій школі в жодному разі не повинно розумітися як повна відмова від системи контролю і оцінки з боку вчителя. Навпаки, оцінка замінюється розгорнутою системою взаємин, співпрацею дитини і дорослого у контрольно-оціночної діяльності, яка будується на змістовно-оціночної основі. Найважливішою умовою ефективності системи контролю та оцінки результатів навчальної діяльності школярів є врахування їхніх індивідуальних особливостей. Незамінну допомогу в цьому може надати портфоліо.
Мета довідника — сприяти узагальненню знань учнів початкових класів з рідної мови, математики та природознавства, а також систематизувати загальнонавчальні навички i вміння учнів. Зміст, об’єм та послідовність викладу матеріалу довідника відповідають програмі початкових класів (відомості з найважливіших шкільних предметів: „Математика” , „Українська мова і читання”, „Російська мова” , „ОБЖД”, „Народознавство, „Культура спілкування” , «Я і Україна».