Уміння міркувати, обгрунтовувати, доводити те або інше положення більш-менш упевнено і правильно теж приходить поступово і в результаті спеціальної організації навчальної діяльності. Розвиток мислення, вдосконалення розумових операцій, здатності розмірковувати залежить від методів навчання. Уміння логічно мислити, робити висновки без наочної опори, зіставляти твердження за певними правилами – необхідна умова успішного засвоєння навчального матеріалу. Широкі можливості в цьому плані дає розв’язування задач. Основна робота з розвитку мислення повинна здійснюватись одночасно з роботою над задачею. Отже, в будь-якій задачі закладені великі можливості для розвитку логічного мислення. На практиці учні часто ознайомлюються із задачею і разом з учителем аналізують і розв’язують її. Але чи оримується з такої роботи максимум користі? Ні. Найбільшого ефекту можна досягти за умови використання різних форм творчої роботи над задачами.
Творча робота над задачами певного типу
- Робота з невизначеними та переозначеними задачами:
- доповнення неповної задачі необхідними числовими даними;
- доповнення необхідної задачі необхідними зв’язками;
- розв’язування задач із зайвими даними.
- Самостійне складання задач учнями:
- складання задач на основі спостережень за предметами, що оточують дітей, та їхніх практичних дій;
- складання задач на вказані дії;
- складання задач за розв’язанням;
- складання задач певного типу;
- складання задач за числовими даними;
- складання обернених задач.
Творча робота над конкретною задачею
- Зміни задач,що не змінюють їх структури:
- зміна числових даних;
- зміна плорядку слідкування чисел;
- зміна місця запитання;
- зміна формулювання задачі;
- зміна сюжету задачі.
- Зміни елементів задачі,які змінюють її структуру:
- зміна запитання;
- зміна деяких зв’язків в умові задачі;
- розширення задач.
|