Логічні
вправи дозволяють на дохідливому для дітей математичному матеріалі, з опорою на
життєвий досвід побудувати правильне судження без попереднього теоретичного
освоєння самих законів і правил логіки. Правильність судження дітей
забезпечується тим, що на стороні її знаходиться вчитель – організатор і
керівник позакласних занять. Під його керівництвом, шляхом вправ учні практично
знайомляться із застосуванням законів і правил логіки, з застосуванням логічних прийомів.
На позакласних заняттях в процесі логічних
вправ діти практично порівнюють математичні об’єкти, виконують найпростіші види
аналізу і синтезу, установлюють зв’язок між родовими і видовими поняттями.
Аналіз
– це логічний захід, який складається в розумовому розчленуванні математичного
об’єкту на складові елементи, кожний із яких потім може досліджуватись окремо,
як частина розчленованого цілого, щоб виділені в ході аналізу елементи з’єднати
з допомогою другого логічному прийому – синтезу – в ціле, збагачене новими знаннями.
Взаємозв’язок між видовими і родовими
поняттями відображає в свідомості об’єктивів існуючий взаємозв’язок роду і виду
в природі і суспільстві. Родове поняття – це поняття, яке виражає суттєві
признаки цілого класу об’єктів, які є родом якогось виду. Родове поняття
включає певні видові поняття, одне і теж поняття ( за включенням одиничних і
категорій – гранично широких понять ) може бути як видовим, так і родовим
одночасно в залежності від того, по відношенню до якого поняття воно
розглядається. Так, наприклад, поняття "чотирикутник” є родовим по відношенню
до всіх "прямокутників” і в той же час – видовим поняттям по відношенню до
поняття "багатокутник”.
В математиці
велике значення надається застосуванню учнями відношень рівності і нерівності,
відношень порядку і їх властивості.
Найчастіше
логічні вправи не потребують рахунку, а тільки заставляють дітей виконувати
правильне судження і приводить нескладні докази. Самі ж вправи носять цікавий
характер, тому вони допомагають виникненню інтересу дітей до процесу мислення.
А це одна із кардинальних задач
навчально – виховного процесу в школі.
Внаслідок
того, що логічні вправи являють собою вправи в розумовій діяльності, а мислення
молодших учнів в основному конкретне, образне, то на позакласних заняттях в
зв’язку з цими вправами необхідно користуватись наочністю: малюнки, креслення,
короткі умови задач, записи термінів – понять і т. д.
Позакласні заняття в основі основного матеріалу можуть мати тільки
логічні вправи. Як основний матеріал логічні вправи можуть слугувати в окремих
випадках і при роботі математичного гуртка. Тому, що вони для дітей є не менш
цікавими, ніж комбіновані заняття на другому математичному матеріалі.
Народні
загадки завжди служили і служать захоплюючим матеріалом для роздумів. В загадка
завжди вказуються певні ознаки предмета, по яким відгадується і сам предмет.
Загадки – це свого роду логічні задачі на виявлення предмету по деяким його ознакам. Ознаки можуть бути
різними. Вони характеризують як якісну, так і кількісну сторону предмета. Для
позакласних занять по математиці підбираються такі загадки, в яких головним чином
по кількісним ознакам наряду з другими знаходиться сам предмет. Виділення
кількісної сторони предмету, а також находження предмету по якісних ознаках –
корисні і цікаві логічно – математичні вправи.
|