Це
головним чином дидактичні ігри, тобто ігри, зміст яких допомагає розвитку
окремих операцій на мислення або засвоєнню обчислювальних прийомів, навиків в
швидкості рахунку та інше. Цілеспрямоване
включення гри в той чи інший вид позакласної роботи підвищує інтерес дітей до
цієї роботи, підсилює ефект самого вивчення.
Так як в молодшому шкільному віці у
дітей ще сильна потреба в грі, то халатне відношення до ігрових прийомів у
навчально – виховній роботі означає порушення одного з найважливіших принципів
педагогіки – обліку вікових особливостей дітей. Гра робить окремі елементи
позакласної роботи по математиці емоційно насиченими, вносить бадьорий настрій
в дитячий колектив допомагає естетично сприйняти ситуацію, зв’язану з
математикою: святкове оформлення класу, красиву оригінальність газети, красоту
давньої легенди, яка включає задачу, драматизацію математичного завдання,
нарешті стрімкість думок при вирішенні логічної задачі.
Серед математичних ігор для дітей є
ігри, які виконуються по ролях. Найбільш притягальну силу для молодших учнів
мають ці ролі, які дають їм можливість проявити високі моральні якості особи:
чесність, сміливість, товариство, спритність, дотепність, і т. д. (роль капітана команди в клубі юних математиків чи члена
цієї команди та ін.). тому такі ігри допомагають не тільки виробляти окремі
математичні навики, але і гострість , логічні думки. Частково гра допомагає
вихованню дисциплінованості, так як люба гра проводиться за певними правилами.
Включаючись у гру, учень виконує визначні правила; при цьому він підкоряється
самим правилам не по примусу, а добровільно, інакше не буде гри. А виконання
правил пов’язане з трудністю, з виявленням наполегливості.
Вчитель сам в деякій степені повинен
включитися до гри, інакше керівництво і
влив його буде недостатньо природнім. Вміння включитися в дитячу гру – також
один із показників педагогічної майстерності. Однак, не дивлячись на всю
важливість і значення гри в процесі позакласної роботи з математики, вона не
самоціль, а засіб для розвитку інтересу до математики. Математична сторона
змісту гри завжди повинна чітко переміщатися
на передній план. Тільки тоді вона буде виконувати свою роль в
математичному розвитку дітей і вихованню інтересу до математики.
При організації математичних і логічних
ігор
необхідно
додержуватися положень:
Правила гри повинні бути
простими, точно сформульованими, доступними для поняття молодших учнів
Якщо матеріал під силу тільки окремим учням, а
решта або не розуміє правил, або слабо розбирається в змісті математичної чи логічної
сторони гри, то вона не викликає інтересу дітей і буде проводитися тільки
формально.
Гра не буде допомагати виконанню
педагогічних цілей, якщо вона викликає дуже бурну реакцію у дітей, але не дає
достатньо харчу для діяльності мислення не розвиває математичну зіркість їх і
увагу.
Гра не дає потрібного ефекту,
якою дидактичний матеріал до для дітей виготовляти складно або використовувати
його під час гри не зовсім зручно.
При проведенні гри, яка зв’язана
з змаганням команд, повинен бути контроль за його результатами з боку всього
колективу присутніх учнів чи авторитетних осіб. Облік результатів змагання повинен
бути відкритим, ясним і справедливим. Помилки в обліку, неясності в самій
організації обліку приводять до несправедливих виводів про переможця, а тому і
незадоволенню учасників гри. Особливо це буває самітно, проводиться з учнями
третіх класів. Вони уже добре розбираються, де організатори гри припустили помилок,
а де ні, і гостро реагують на несправедливість, і тоді в дітей замість приємних
вражень залишаються і зберігаються неприємні.
Для дітей гри будуть цікавими
тоді, коли кожний із них стане активним їх учасником. Довге очікування своєї
черги для включення в гру понижує інтерес дітей до цієї гри.
Якщо на позакласних заняттях
проводиться декілька ігор, то легкі і більш трудні по математичному змісту
повинні чергуватися; при цьому найбільш легку і більш живу потрібно пропонувати
в кінці занять.
Якщо на деяких заняттях
проводяться ігри, зв’язані із схожими діями мислення, то по змісту
математичного матеріалу повинні дотримуватися принципів – від простого до
складного, від конкретного до абстрактного. Це положення особливо послідовно і
строго повинно додержуватися при проведенні логічних ігор.
Рухливі ігри повинні чергуватися
зі спокійними.
Ігровий характер проведення
позакласної роботи з математики повинен мати конкретну міру. Перевищення цієї
міри може привести до того, що діти будуть у всьому бачити гру.
На позакласних заняттях з
математики ігри мають пізнавальне значення, тому в них а перший план ви
двигається розумова задача для вирішення
якої в розумовій діяльності повинні використовуватися порівняння, аналіз
і синтез судження і висновок. В цих іграх діти повинні виказувати свої думки і
висновок. Тоді вони будуть допомагати не тільки формуванню логічного мислення
молодших школярів, але і правильній, чіткій, короткій мові.
В процесі гри повинно бути
виконано визначена закінчена дія, вирішено конкретне завдання. Гру не потрібно
обривати незакінченою. Тільки при умовах вона залишить слід у свідомості дітей.
Математичні ігри часто бувають
зв’язані з певними сюжетами. Правда, сюжети їх дуже прості, розраховані на
дитячу уяву. Іноді ці сюжети підказують назву гри: "Піймай рибку”, "Боротьба за
цифру” та ін.
В багатьох іграх взятий принцип змагання між
групами дітей. Змагання підсилює емоціональний принцип гри.
При організації дидактичних ігор з
математичним змістом
необхідно продумати слідуючи питання методики:
1.
Ціль гри. Які уміння і навички в
області математики діти засвоюють в процесі гри. Якому моменту гри потрібно приділити
особливу увагу, які другі виховні цілі переслідуються при проведенні гри
(зацікавленість математикою, підготовка дітей до організації гуртка і т. д.).
2.
Кількість граючих. Кожна гра потребує визначеного мінімальної чи
максимальної кількості граючих. Це потрібно враховувати при організації гри.
3.
Які матеріали і посібники потрібні для гри.
4.
Як з найменшою затратою часу ознайомити дітей з правилами гри.
5.
На який час повинна бути розрахована
гра, щоб діти побажали ще раз повернутися до цієї гри.
6.
Як забезпечити найбільш повну участь дітей у грі.
7.
Як організувати спостереження за дітьми, щоб вияснити, чи зацікавила їх
гра.
8.
Які зміни можна внести у гру, щоб підвищити інтерес і активність дітей.
9.
Як можна використати основу гри, щоб застосувати в ній другий математичний
матеріал.
10.
Які висновки потрібно повідомити дітям в завершенні, після гри (кращі
моменти гри, найбільш активні учасники, недоліки гри і т. д.).
Багатьма іграми цікавляться не тільки діти, але й
дорослі, цікавляться вчені – математики. А в 40-х роках з’явилась навіть
самостійна вітка математики під назвою теорія гри. Тому слід відмітити, що в
деяких цікавих іграх зустрічаються прості елементи тих складних ігор, які
вивчає математична теорія ігор.
В роботі над підвищення інтересу дітей до
математики необхідно, щоб цей інтерес до неї бачили учні і з боку вчителя.
Важче визвати інтерес дітей до навчального предмету, якщо вони не бачать прикладів
зацікавленості даною казкою, прикладів, які б переконали їх в тому, що взагалі
є люди, які з пристрастю віддаються такій складній науці, як математика, і що
ними можуть бути не тільки дорослі, а і діти.
|